Stressklachten
Stress is een onderdeel van ons leven en niet per definitie ongezond. Het helpt je om geconcentreerd te zijn en snel te reageren in acute situaties. Echter als er issues in je leven zijn die niet meteen verdwijnen en je je weg er niet in kunt vinden, is er sprake van een stressor. Een voorbeeld hiervan is werkdruk, ziekte of overlijden van een dierbare, maar ook het ontbreken van concrete levensdoelen, of als de zin ontbreekt om ergens voor te gaan, je understressed voelen.

De meest herkenbare lichamelijke klachten die hiermee gepaard gaan zijn o.a. vermoeidheid, pijnklachten, ademhalingsproblemen, hartkloppingen, hoge bloeddruk.

Toch worden deze fysieke klachten niet altijd gekoppeld aan stress. Je blijft vervolgens “de ballen in de lucht houden”. Dan ligt het gevaar op de loer dat de stress chronisch wordt en je zelfs burned out kunt raken. De eerste stap is dan vaak een bezoek aan de huisarts. Veel huisartsen raden een Mindfulnesstraining aan.

Mindfulnesstraining (MBSR)
Een mindfulnesstraining is o.a. geschikt voor mensen die:

  • Zich beter willen concentreren.
  • Angst- en paniekklachten willen reduceren.
  • Richting willen geven aan stemmingswisselingen.
  • Om willen leren gaan met piekergedachten.
  • Levenslust willen hervatten.
  • Minder prikkelgevoelig willen zijn.
  • Aardiger voor zichzelf willen zijn.

De aandachttraining voor volwassenen is een 8 weekse training volgens de richtlijnen van de MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction). Deze training is ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn die het Center for Mindfuness (CFM) in de Verenigde Staten heeft opgericht. De effectiviteit van de training is bewezen (en gepubliceerd) door meerdere onderzoeken die er in de loop der jaren zijn verricht.

Wat leer je
Tijdens een mindfulnesstraining leer je m.b.v. aandacht oefeningen (diverse meditatieve oefeningen) inzicht te krijgen in de patronen die voor jouw gevoel van stress zorgen. Die patronen zijn door omstandigheden ingeslepen en zorgen voor automatische reacties die voor spanningen zorgen met alle daarbij horende klachten. Door de oefeningen leer je je automatismen herkennen en er anders mee omgaan. Je leert zelf zorg te dragen voor een gezond(er) leefpatroon.

Vergoedingsmogelijkheden
Zie vergoedingen MBSR training door zorgverzekeraars op de website van VMBN.

Hoe lang duurt de training en wat zijn de kosten
De training duurt 8 weken. Wekelijks 2,5 uur begeleiding door de mindfulnesstrainer van Aandacht Groeit. Daarnaast vindt er tussentijds nog een oefendag plaats. Deze oefendag is tevens vrij toegankelijk voor alle deelnemers die al eerder de MBSR gevolgd hebben. De training kost voor particulieren € 495,00 inclusief BTW voor 8 lessen van 2,5 uur per les. Voor ondernemingen of bij vergoeding door werkgever € 495,00 exclusief BTW voor 8 lessen van 2,5 uur per les.

Wat moet je thuis doen?
Je krijgt ingesproken oefeningen waar je thuis mee aan de slag gaat. Zo oefen je dagelijks om weer aandacht te hebben voor hoe het werkelijk met je gaat en leer je rust in je hoofd en je lijf te krijgen wanneer je dat nodig hebt.

Contactmomenten
Voordat de training start vindt er een intakegesprek plaats. Hierin krijgt u de ruimte om uw motivatie voor de training aan te geven en zaken te melden die van belang zijn voor de trainer om te weten. Na de training volgt er een nagesprek.

Facturatie
De facturatie vindt plaats direct na het intakegesprek. De geldende algemene voorwaarden zijn dan van toepassing.

Locatie
De MBSR trainingen worden gegeven in Leusden, Geertrudishof 29.

Eerstvolgende trainingen:
MBSR-informatieavond 2019: januari. Datum volgt.
Inschrijven kan via het contactformulier.

MBSR-training 2019:
MBSR-training vrijdagochtend 10 mei t/m 28 juni van 9.00 – 11.30 uur + oefendag za. 15 juni van 10.00 t/m 16.00 uur

Aanmelden