Mindfulness
Mindfulness betekent van moment tot moment aandacht hebben voor de ervaringen in je lijf ( incl. de gedachten). Aandacht voor alles wat het “goed doet” in je lijf, maar ook aandacht voor de minder prettige ervaringen. Volwassenen en kinderen zijn geneigd om de minder prettige gevoelens (fysiek en mentaal) aan de kant te schuiven. Het is immers niet leuk om je hiermee bezig te houden. Het geeft je een rot gevoel. Het Mindful (zonder oordelen) observeren van lichaam en geest geeft je inzichten. Inzichten die je kunt gebruiken om niet op de automatische piloot verder te hoeven gaan.

In contact met je lijf
Door contact te maken met je lijf, krijg je informatie die je anders zou negeren. Informatie dat je bv moet stoppen met doorgaan. Dat je een pauze voor jezelf in moet lassen. Door van tijd tot tijd in te tunen op je lijf, kom je er achter hoe het met je is. Weten hoe het met je is geeft je keuzenmogelijkheden. Luisteren naar je lichaam voorkomt spanningen en stress.

Erkennen van gedachten
In rust kom je er achter dat je hoofd gewoon doorgaat. Allerlei gedachten passeren de reveu. Helpende gedachten zoals plannen, maar ook niet helpende gedachten zoals piekeren. De niet helpende gedachten zorgen voor de spanningen. Vaak komen hier oordelen bij kijken. Oordelen over jezelf of anderen. Door de gedachten te observeren leer je gedachtenpatronen te herkennen. Mindfulness leert je zonder oordelen naar de gedachten te kijken en mbv de ademhaling de aandacht te verleggen, wanneer je wordt meegesleurd door de niet helpende gedachten. Uit het hoofd…..in het lijf.

Mindfulnesstraining
Een mindfulnesstraining is geschikt voor jong en oud. Lees verder op de pagina’s over volwassenen of kinderen.